Πέμπτη 21 Μαρτίου 2013

Ομιλία (κατ' άρθρο) στη Βουλή ως εισηγητή στο Νομοσχέδιο για την «Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και στην αγορά εργασίας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης»





Ομιλία κατ’ άρθρο:
Ακούγοντας τους φορείς, είδαμε ότι ήταν κοινή διαπίστωση ότι το νομοσχέδιο κινείται στη σωστή κατεύθυνση.
Τα δε θετικά που ακούστηκαν ήταν πολλαπλασίως περισσότερα από τις ενστάσεις που διατυπώθηκαν στα επιμέρους ζητήματα.
Ωστόσο και εκεί που διατυπώθηκαν ενστάσεις είδαμε ότι η διάθεση του υπουργείου είναι θετική σε πολλές περιπτώσεις έγιναν διορθώσεις ενώ σε άλλες θα υπάρξουν είτε μέχρι το νομοσχέδιο να έλθει στην ολομέλεια είτε σε νεότερο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας.

Εκείνο που πρέπει να επισημάνουμε πριν εισέλθω στην ανάλυση των άρθρων είναι ότι η προσπάθεια που γίνεται για να μπει τέλος στην παραβατικότητα, δεν είναι απλά ουσιαστική, αλλά οριστική. Καθώς μετά από την εφαρμογή του νόμου δεν μένουν περιθώρια για παραβατικές συμπεριφορές.
 
Τo νομοσχέδιο χωρίζεται σε τρία μέρη.
 ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση
·         Άρθρα 1 έως 8
Θεσπίζεται το σύστημα Αριάδνη, με οποίο δίνεται τέλος σε χρόνια φαινόμενα παραβατικότητας στον τομέα της Κοινωνικής Ασφάλισης όπως η παράνομη είσπραξη συντάξεων από συγγενείς και οικείους του θανόντος, συντάξεις χηρείας που συνέχισαν να εισπράττονται από πρώην δικαιούχους που σύναψαν νέο γάμο, οικογενειακά επιδόματα που καταβάλλονται σε διαζευγμένους κλπ.
Στο άρθρο 1 προβλέπεται πως το Πληροφοριακό Σύστημα Ληξιαρχικών Πράξεων στο Υπουργείο Εσωτερικών σε πραγματικό χρόνο θα παρέχει πληροφορίες στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, στις υπηρεσίες Ποινικού Μητρώου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, στην ΗΔΙΚΑ , ΕΛΣΤΑΤ, ΕΟΠΥΥ κλπ.
Η ΗΔΙΚΑ αναλαμβάνει την ευθύνη της διασταύρωσης των στοιχείων που τηρούνται σε αυτή με τα στοιχεία που αντλεί από το Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί μεταβολή στη κατάσταση του ασφαλισμένου ενημερώνεται η αρμόδια υπηρεσία και προχωρά άμεσα στη διακοπή της παροχής (άρθρο 2)
Η ΗΔΙΚΑ προχωρά σε μηνιαίες διασταυρώσεις με τα μητρώα του Εθνικού Συστήματος Πληρωμών Συντάξεων, του ΑΜΚΑ και της ΓΓΠΣ, προκειμένου να ενημερώνει όλα τα Ταμεία για παραβατικές συμπεριφορές και να παρέχει στις αρμόδιες αρχές όλα τα στοιχεία για τον εντοπισμό παραβάσεων. (άρθρο 3).
Στο άρθρο 4 προβλέπονται οι λεπτομέρειες σύστασης και λειτουργίας του Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Ληξιαρχικών Πράξεων, στο οποίο έχουν πρόσβαση μόνο διαπιστευμένοι χρήστες. Οι ληξιαρχικές πράξεις τυπώνονται αποκλειστικά από το παραπάνω Πληροφοριακό Σύστημα και φέρουν χαρακτηριστικό ασφαλείας. Η εν λόγω διαδικασία αποτελεί το πρώτο βήμα για τη δημιουργία Εθνικού Ληξιαρχείου.
Στο συγκεκριμένο άρθρο καταγράφονται αναλυτικά οι διαδικασίες και οι τροποποιήσεις των υφιστάμενων νόμων όσον αφορά την καταγραφή των μεταβολών στους γάμους, τα διαζύγια, το σύμφωνο συμβίωσης, το θάνατο με βάση το νέο πληροφορικό σύστημα.
Επίσης, προβλέπονται κυρώσεις στους πολίτες που δεν προβαίνουν στη δήλωση ενώπιον ληξιαρχείου καθώς και αστική ευθύνη για τους υπαλλήλους του Δήμου, οι οποίοι παραλείπουν την έκδοση ληξιαρχικής πράξης ή η έκδοση γίνεται κατά παράβαση των προαναφερθέντων διατάξεων.
Σημειώνεται ότι η ετήσια εξοικονόμηση δαπάνης από τη θέσπιση του συστήματος «Αριάδνη» είναι 478.000.000 ευρώ και αναλύεται ως εξής:
-337.000.000 επί των προϋπολογισμών των ΦΚΑ (247.000.000 ευρώ εξοικονόμηση δαπάνης από κύριες συντάξεις, 35.000.000 ευρώ εξοικονόμηση δαπάνης από επικουρικές συντάξεις και επί πλέον 55.000.000 ευρώ εξοικονόμηση από την κατάργηση φαινομένων παρατυπίας στις συντάξεις λόγω θανάτου).
- 61.000.000 ευρώ επί του κρατικού προϋπολογισμού για τις συντάξεις του Δημοσίου.
- 80.000.000 ευρώ ετήσια αύξηση εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού λόγω εντοπισμού και φορολόγησης διαφεύγουσας μέχρι σήμερα φορολογητέας ύλης από κάθε μορφή σύνταξης.
·         Άρθρα 9 έως 13
Αυστηροποιείται η αντιμετώπιση παραβατικών και ζημιογόνων για το ασφαλιστικό σύστημα συμπεριφορών, μετά τις δεκάδες υποθέσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας σχετικά με την παράνομη λήψη επιδομάτων, συντάξεων κλπ. στις οποίες συνέβαλλαν δημόσιοι λειτουργοί, ασφαλισμένοι και ιατροί. Στόχος του Υπουργείου είναι οι παρακάτω διατάξεις να λειτουργήσουν αποτρεπτικά ως προς παραβατικές συμπεριφορές στο μέλλον.
Με το άρθρο 9 προβλέπεται ποινή ενός έτους για παραβατική συμπεριφορά, εφ’ όσον δεν υπάρχει βαρύτερη τιμωρία και με το 10, ορίζεται πως σε περίπτωση επιβολής διοικητικών ποινών σε ιατρούς λόγω παράνομης συμπεριφοράς, που προκάλεσε βλάβη σε φορέα κοινωνικής ασφάλισης, η εν λόγω ποινή καταχωρείται στο μητρώο του στο ιατρικό σύλλογο . Επίσης, η σύναψη οποιασδήποτε μορφής σύμβασης φορέα κοινωνικής ασφάλισης με ιατρό, προϋποθέτει ότι δεν εκκρεμεί σε βάρος του καταδίκη ή διοικητική ποινή του άρθρου 10 (άρθρο 11).
Με το άρθρο 13 ορίζεται πως το Ελληνικό Δημόσιο μπορεί να παρασταθεί ως πολιτικός ενάγων στις ως άνω περιπτώσεις, ακόμα κι αν δεν έχει υποστεί ζημιά.
·         Άρθρα 14 έως 20
Ενίσχυση ελεγκτικών μηχανισμών, καταπολέμηση αδήλωτης εργασίας, γραφειοκρατίας και φοροδιαφυγής.
Καθώς η ανασφάλιστη εργασία είναι ένα φαινόμενο που γιγαντώνεται, ενώ παράλληλα αυξάνονται γενικότερα τα φαινόμενα παραβατικότητας στην εργασία, τα οποία σχετίζονται κυρίως με πρακτικές των εργοδοτών που πλήττουν τους εργαζόμενους και λειτουργούν σε βάρος των κρατικών εσόδων (εισφοροδιαφυγή, φοροδιαφυγή), το Υπουργείο Εργασίας προχωρά στην αυστηροποίηση των μηχανισμών ελέγχου.
Έτσι, με το άρθρο 14, καθιερώνεται η συνδρομή της Υπηρεσίας Οικονομικής Αστυνομίας και Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος στο ελεγκτικό έργο του ΣΕΠΕ και της ΕΥΠΕΑ (Ειδικής Υπηρεσίας Ελέγχου Ασφάλισης), σχετικά και με την ανασφάλιστη και αδήλωτη εργασία. Ο ρόλος της διασφαλίζεται μέσω του άρθρου 15 όπου προβλέπεται η διαδικασία ειδικού ελέγχου στην οποία συμμετέχει.
Στην ίδια κατεύθυνση, με το άρθρο 17, θεσμοθετείται το πιστοποιητικό ασφαλιστικής συμμόρφωσης για τις μεγάλες επιχειρήσεις, το οποίο εκδίδεται μετά από έλεγχο που διενεργείται παράλληλα με τον έλεγχο της οικονομικής διαχείρισης.
Η ΗΔΙΚΑ μετατρέπεται σε ενιαία αρχή καταβολής συντάξεων από 1-7-2013, γεγονός που συμβάλει στη διαφάνεια και στην ταχύτερη απονομή των συντάξεων, καθώς συνδέεται με το ΔΙΑΣ. Πλέον δεν θα αποστέλλονται εκκαθαριστικά των συντάξεων σε κανένα συνταξιούχο καθώς τα σχετικά ποσά θα εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στην ηλεκτρονική δήλωση κάθε συνταξιούχου. Έτσι μειώνεται σημαντικά το διοικητικό κόστος, εξοικονομούνται ανθρώπινοι πόροι, καταπολεμάται η γραφειοκρατία αλλά προκύπτει και ένα ιδιαίτερα σημαντικό όφελος από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, που έχει διαπιστωθεί (από πρόσφατες ηλεκτρονικές διασταυρώσεις) σε εισοδήματα συνταξιούχων ύψους 80 εκατ. ευρώ λόγω της ανακριβούς δήλωσης των εισοδημάτων τους από συντάξεις.
Παράλληλα δημιουργείται στην ΗΔΙΚΑ ηλεκτρονική βάση δεδομένων με τον όρο «Μητρώο Παραβατικότητας». (άρθρο 18).
Προκειμένου να διευκολυνθεί το παραπάνω έργο, από 1-3-2013, στην απόφαση συνταξιοδότησης με ευθύνη του υπογράφοντος οργανισμού αναγράφεται το ΑΦΜ και ο ΑΜΚΑ του δικαιούχου και της συζύγου του.
Μα αυτό τον τρόπο επιτυγχάνουμε τον πλήρη έλεγχο και την παρακολούθηση με απόλυτα διαφανή τρόπο της εφαρμογής των νόμων στο ασφαλιστικό μας σύστημα. Μέχρι σήμερα με επίμονη προσπάθεια και ηλεκτρονικές ταυτοποιήσεις έχουμε περιορίσει σημαντικά τις αποκλίσεις.
Σε περίπτωση μη κοινοποίησης του ΑΜΚΑ ή του ΑΦΜ στην ΗΔΙΚΑ ΑΕ, αναστέλλεται προσωρινά η καταβολή της οικείας σύνταξης, μέχρι την συμπλήρωση των ως άνω στοιχείων.
Στην κατεύθυνση της καταπολέμησης της αδήλωτης εργασίας κινείται το άρθρο 19, στο οποίο προβλέπονται επί πλέον ειδικές κυρώσεις στην περίπτωση αδήλωτης εργασίας, στην οποία ο απασχολούμενος λαμβάνει ταυτόχρονα επίδομα ανεργίας
Με το άρθρο 20, διασφαλίζεται η κινητή περιουσία των Επιθεωρητών Εργασίας σε περιπτώσεις δολιοφθοράς.

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
Διατάξεις για το σώμα επιθεώρησης εργασίας , τον ΟΑΕΔ και λοιπές διατάξεις εργασιακών ζητημάτων

·         Άρθρα 21 έως 24
Διατάξεις που αφορούν στον ΣΕΠΕ
Προβλέπεται ο προληπτικός έλεγχος των εταιρειών παροχής υπηρεσιών καθαρισμού και/ή φύλαξης, καθώς ορίζεται πως πριν την υπογραφή δημόσιας σύμβασης θα ζητείται πιστοποίηση μέσω ΣΕΠΕ ως προς τη φερεγγυότητα της εταιρείας. Σε περίπτωση διαπίστωσης σοβαρού παραπτώματος η εταιρεία θα αποκλείεται από τη σύναψη της σύμβασης. Επίσης, ορίζεται η έννοια του «σοβαρού επαγγελματικού παραπτώματος» (άρθρο 22).
Ακόμα, τροποποιείται ο Νόμος 3996/2011 περί αναμόρφωσης του ΣΕΠΕ ως προς τη Συμφιλιωτική Διαδικασία και την Επίλυση Εργατικών Διαφορών, των οποίων οι έννοιες διαχωρίζονται πλήρως. (άρθρο 23)
Α. Συμφιλιωτική Διαδικασία
Η Συμφιλιωτική Διαδικασία γίνεται οικιοθελώς. Αίτημα για συμφιλιωτική διαδικασία μπορεί να υποβληθεί από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων ή τις οργανώσεις των εργοδοτών ή του εργοδότη ατομικά, και όχι από μεμονωμένο εργαζόμενο ή ομάδα εργαζομένων. Στη συμφιλιωτική διαδικασία, η οποία μπορεί να διεξαχθεί σε τοπικό, περιφερειακό ή εθνικό επίπεδο, υπόκεινται οι υποθέσεις που δεν φέρουν το χαρακτήρα συλλογικής διαφοράς, επηρεάζουν όμως τη λειτουργία των εργασιακών σχέσεων σε επίπεδο επιχειρησιακό, κλαδικό ή εθνικό.
Β. Επίλυση Εργατικών Διαφορών.
Στην Επίλυση Εργατικών Διαφορών η προσέλευση των μερών και η προσκόμιση των στοιχείων είναι υποχρεωτική. Δικαίωμα να προσφύγουν στον Επιθεωρητή Εργασιακών Σχέσεων (ο οποίος απολαμβάνει πλήρη ανεξαρτησία) έχουν μεμονωμένοι εργαζόμενοι, ομάδα εργαζομένων, ο εργοδότης και συνδικαλιστικές οργανώσεις. Στο άρθρο 23 περιγράφονται οι διαδικασίες που ακολουθούνται, ενώ στο άρθρο 24 ορίζονται τα σχετικά με τις κυρώσεις (προσωρινή και οριστική διακοπή λειτουργίας που μπορεί να αφορά από ένα τμήμα έως ολόκληρη την επιχείρηση), ενώ προβλέπεται και η επιβολή ποινικών κυρώσεων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις ως άνω κυρώσεις. Επίσης, ορίζεται πως και τα Ιδιωτικά Γραφεία Ευρέσεως Εργασίας εντάσσονται στις διαδικασία επιβολής διοικητικών κυρώσεων που προβλέπεται στο νόμο 3996/2011, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η συνέπεια στο έργο των Επιθεωρητών Εργασίας.
·         Άρθρα 25-35
Διατάξεις που αφορούν στον ΟΑΕΔ
Επαναπροσδιορίζονται οι σκοποί του ΟΑΕΔ και εντάσσονται σε αυτόν και οι σκοποί των καταργηθέντων Οργανισμών Εργατικής Κατοικίας και Εργατικής Εστίας (άρθρο 25). Μάλιστα με το άρθρο 35 ορίζεται η καθολική διαδοχή του ΟΑΕΔ σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των καταργηθέντων από 14.2.2012 Οργανισμών.
Στο άρθρο 26 προβλέπεται η ένταξη εκπροσώπου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΑΕΔ.
Επίσης, ορίζεται ότι όλες οι εισφορές που καταβάλλονται υπέρ των κλάδων και λογαριασμών του ΟΑΕΔ αποτελούν κοινωνικούς πόρους, επί των οποίων δεν μπορεί να γίνει κατάσχεση, όπως και επί των τραπεζικών καταθέσεων του ΟΑΕΔ (άρθρο 27)
Μια πολύ σημαντική διάταξη που υλοποιεί ένα δίκαιο αίτημα των ελεύθερων επαγγελματιών και αποδίδει κοινωνική δικαιοσύνη είναι η θέσπιση-για πρώτη φορά-της δυνατότητας που δίδεται σε κατόχους άδειας ασκήσεως επαγγέλματος, ασφαλισμένους ή μη σε οικεία ασφαλιστικά Ταμεία, που δεν ασκούν ελευθέριο ή άλλο επάγγελμα, να μπορούν να εγγράφονται ως άνεργοι στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ, αξιοποιώντας παράλληλα τα μέτρα της πολιτείας για την ένταξη/επανένταξή τους στην αγορά εργασίας (άρθρο 30)
Ορίζεται, επίσης, με το ίδιο άρθρο, ότι συμμετοχή σε προγράμματα Επαγγελματικής Κατάρτισης ανέργων δεν αποτελεί λόγο διαγραφής των εγγεγραμμένων στον ΟΑΕΔ. Η διάταξη αυτή θεωρήθηκε επιβεβλημένη καθώς το ισχύον καθεστώς λειτουργούσε αποτρεπτικά στην συμμετοχή των ανέργων στα εν λόγω προγράμματα, αφού η συμμετοχή τους συνεπαγόταν μηδενισμό του χρόνου ανεργίας, ο οποίος αποτελεί σε ορισμένες περιπτώσεις, κυρίως συμβάσεων ορισμένου χρόνου, βασικό κριτήριο επιλογής.
Με το άρθρο 34, θεσμοθετείται ο Ενιαίος Λογαριασμός για την Εφαρμογή Κοινωνικών Πολιτικών (Ε.Λ.Ε.Κ.Π.), αφού πλέον ο ΟΑΕΔ απορροφά τις αρμοδιότητες του Ο.Ε.Ε (Οργανισμού Εργατικής Εστίας) και του Ο.Ε.Κ (Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας), όπως κοινωνικός τουρισμός, στεγαστική προστασία του εργατικού δυναμικού κλπ. Στόχος είναι η δημιουργία ενός ενιαίου μηχανισμού χρηματοδότησης και διαχείρισης πόρων προς την κατεύθυνση της πνευματικής, πολιτιστικής και κοινωνικής ανάπτυξης και ψυχαγωγίας του εργατικού δυναμικού και των οικογενειών τους.
·         Άρθρα 36-40
Διατάξεις του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.
Με το άρθρο 36 ρυθμίζονται θέματα για την υγεία και την ασφάλεια στην εργασία και μεταξύ άλλων προβλέπεται ότι: Η παράβαση των διατάξεων που αφορούν στην ασφάλεια και στην υγεία των εργαζομένων, που εκδόθηκαν πριν από τις 18-10-1985, και περιέχονται στις οριζόμενες διατάξεις νόμων ή κανονιστικών πράξεων, συνεπάγεται την επιβολή των διοικητικών και ποινικών κυρώσεων των άρθρων 71 & 72 αντίστοιχα του Κώδικα Νόμων για την Υγεία και την Ασφάλεια των Εργαζομένων (Κ.Ν.Υ.Α.Ε).
Με το άρθρο 37, αναγνωρίζεται θεσμικά ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) ως ισότιμος των λοιπών αντιπροσωπευτικών εργοδοτικών οργανώσεων και κατά συνέπεια συμμετέχει σε όλα τα συλλογικά όργανα και εκπροσωπήσεις της χώρας, όπου προβλέπεται συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων. (Υπενθυμίζεται ότι με το άρθρο 26 εκπρόσωπος του ΣΕΤΕ εντάσσεται και στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΑΕΔ).
Σημειώνεται ότι ο ΣΕΤΕ περιλαμβάνει 14 πανελλήνιες κλαδικές ενώσεις και εκπροσωπεί περισσότερες από 50.000 επιχειρήσεις που ανήκουν σε ένα μεγάλο φάσμα δυναμικών οικονομικών δραστηριοτήτων που συνεισφέρουν στο 16% του ΑΕΠ της χώρας και αφορά σε τουλάχιστον 400.000 εργαζομένους. Η εν λόγω απόφαση καταδεικνύει τη σημασία που δίνει η Κυβέρνηση στην ενίσχυση του τουρισμού και τη βούληση να συνεργαστεί με όλους τους αρμόδιους φορείς προς την κατεύθυνση της αναγωγής του σε βασικό πυλώνα της οικονομίας και κύριο μοχλό για έξοδο της χώρας από την κρίση.
Με το άρθρο 38 ρυθμίζονται θέματα που προέκυψαν από τη μεταφορά στο Υπουργείο Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, της εποπτείας των αναφερομένων στην παρ. 1 του άρθρου 213 του Ν. 4072/2012 νομικών προσώπων (Από 1.4.2012 η εποπτεία του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (Ν.Α.Τ.), του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης Ναυτικών (Κ.Ε.Α.Ν.), του Κεφαλαίου Ανεργίας - Ασθενείας Ναυτικών (Κ.Α.Α.Ν.), του Ταμείου Προνοίας Αξιωματικών Εμπορικού Ναυτικού (Τ.Π.Α.Ε.Ν.), του Ταμείου Προνοίας Κατωτέρων Πληρωμάτων Εμπορικού Ναυτικού (Τ.Π.Κ.Π.Ε.Ν.), της Εστίας Ναυτικών (Ε.Ν.), του Ειδικού Λογαριασμού Οικογενειακών Επιδομάτων (Ε.Λ.Ο.Ε.Ν.), του Κεφαλαίου Δυτών (Κ.Δ.) και του Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης Προσωπικού Ιδρυμάτων Εμπορικού Ναυτικού (ΤΕΑΠΙΕΝ), ασκείται από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης)
Επίσης, προβλέπεται η αναμόρφωση του Τεχνικού Συμβουλίου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, έργο του οποίου είναι η παροχή γνώμης σε θέματα αιτήσεων θεραπείας, διεθνών οργανισμών και εγκρίσεων παρεκκλίσεων για τη μελέτη και την κατασκευή έργων του ΟΕΚ, ΟΕΕ και ΟΑΕΔ, καθώς σε θέματα που παραπέμπει ο Υπουργός Εργασίας.
Με το άρθρο 40 ρυθμίζονται θέματα που προκύπτουν μετά τη συγχώνευση των 38 Μονάδων Κοινωνικής Φροντίδας σε 12 νέα Ν.Π.Δ.Δ. μετά το Ν.4109/2013 και αφορούν τη μεταβατική περίοδο μέχρι να συγκροτηθούν τα Δ.Σ. των δώδεκα νέων Ν.Π.Δ.Δ. και εκδοθεί ο Οργανισμός Λειτουργίας τους.

ΤΡΙΤΟ ΜΕΡΟΣ
Διατάξεις για την κοινωνική ασφάλιση
·         Άρθρα 41-60
Θέματα της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων και εποπτευόμενων φορέων.
Άλλο ένα μέτρο στο πλαίσιο των περικοπών των δημοσίων δαπανών, είναι η κατάργηση 12 θέσεων ειδικών συνεργατών από τη Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων του Υπουργείου Εργασίας. Με την απόφαση γίνεται εξοικονόμηση δαπάνης 361.000 ευρώ ετησίως
Επίσης, με στόχο την αξιοποίηση και την ορθολογική διαχείριση της περιουσίας του δημοσίου καθώς και τον συντονισμό μεταξύ των διαφόρων υπηρεσιών, δημιουργείται στην ΗΔΙΚΑ από 1/4/2013 Ηλεκτρονικό Αρχείο Ακίνητης Περιουσίας όλων των φορέων που εποπτεύονται από το Υπουργείο. Τα στοιχεία θα δημοσιεύονται στο διαδίκτυο, ώστε να έχουν πρόσβαση σε αυτά όλοι οι πολίτες. Οι εποπτευόμενοι φορείς του Υπουργείου Εργασίας εντός ενός μηνός από κάθε μεταβολή που αφορά σε μίσθωση, ανάθεση εργολαβιών ή πωλήσεις ακινήτων, είναι υποχρεωμένοι να αναρτούν στη βάση δεδομένων τη νέα πληροφορία. (άρθρο 42).
Το συνολικό ετήσιο όφελος από εξοικονομήσεις λειτουργικών εξόδων για το Υπουργείο Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας ανέρχεται στο ποσό των 2.642.000 ευρώ. Από την άλλη, με την απόφαση για καταγγελία μισθωτηρίων συμβολαίων ήδη έχει επιτευχθεί επιπλέον εξοικονόμηση. Με τις ανωτέρω πολιτικές αλλά και με τη γενικότερη στρατηγική συστεγάσεων του υπουργείου καθώς και με τον εξορθολογισμό του δικτύου υποκαταστημάτων του ΟΑΕΕ σε 36 πόλεις προέκυψε ήδη μείωση δαπανών στέγασης του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας κατά 2.300.000 ευρώ ενώ και με προγραμματισμένες συστεγάσεις φορέων ΙΚΑ και ΟΑΕΕ αναμένεται εντός του Α εξαμήνου περιορισμός δαπανών κατά 390.000 ευρώ. Συνολικά το όφελος, που προκύπτει ως εξοικονόμηση από τις ανωτέρω συντονισμένες δράσεις αναμένεται να ξεπεράσει τα 5.332.000 ευρώ ετησίως.
Ακολουθούν σειρά διατάξεων που ρυθμίζουν επί μέρους ζητήματα. Ενδεικτικά αναφέρω:
Άρθρο 43: Ορίζεται σε τρία έτη η θητεία του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΕΑΠΙΕΝ (Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Προσωπικού Ιδρυμάτων Εμπορικού Ναυτικού).
Άρθρο 44: Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΥΤΕΚΩ.
Άρθρο 45: Στο ΔΣ του ΟΠΑΔ συμμετέχει υπάλληλος της ΓΓΚΑ του Υπουργείου Εργασίας.
Άρθρο 51: Ρυθμίζεται το ασφαλιστικό καθεστώς των αιρετών οργάνων των ΟΤΑ α’ και β΄ βαθμού.
Άρθρο 53: Δίνεται παράταση στα ασφαλιστικά ταμεία προκειμένου να δημοσιοποιούν τις οικονομικές τους καταστάσεις σύμφωνα με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα, που καθίσταται υποχρεωτική από 1/1/2015.
Άρθρο 58: Τροποποιούνται τα σχετικά με την ασφάλιση ιδιοκτητών τουριστικών καταλυμάτων, προς την κατεύθυνση της απλοποίησης των κριτηρίων. Συγκεκριμένα, Συγκεκριμένα, προβλέπονται για τους ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων σε όλη την επικράτεια α) μέχρι 5 δωμάτια υπαγωγή στην υποχρεωτική ασφάλιση του ΟΓΑ β) από 6-10 δωμάτια υπαγωγή στην υποχρεωτική ασφάλιση του ΟΓΑ εφόσον ασκείται παράλληλα και αγροτική δραστηριότητα. Εάν δεν ασκείται παράλληλα αγροτική δραστηριότητα, τα πρόσωπα αυτά ασφαλίζονται στην ΟΑΕΕ στην πρώτη ασφαλιστική κατηγορία, με την υποχρέωση της ανά τριετία μετάβασης σε ανώτερη ασφαλιστική κατηγορία σύμφωνα με το καταστατικό του ΟΑΕΕ (π.δ. 258/2005) και γ) από 11 δωμάτια και άνω, υπαγωγή στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ στην πρώτη ασφαλιστική κατηγορία με την υποχρέωση της ανά τριετία μετάβασης σε ανώτερη ασφαλιστική κατηγορία με βάση το καταστατικό του ΟΑΕΕ.
·         Άρθρα 61-67
Ως προς τη λειτουργία του ΚΕΠΑ λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων και της αναμονής που παρουσιάζεται στους ελέγχους και τη χορήγηση πιστοποιητικών:
o    Ενισχύεται με ιατρικό προσωπικό (μπορούν να ενταχθούν στο Ειδικό Σώμα κι όσοι έχουν σύμβαση ορισμένου χρόνου-άρθρο 63) και με διοικητικό και γραμματειακό προσωπικό, μέσω αποσπάσεων.
Σε αυτό το σημείο, και με δεδομένες τις ανάγκες που υπάρχουν, θα πρότεινα να μην εξαιρούνται από την παραπάνω ρύθμιση οι παιδίατροι, οι ακτινολόγοι, οι μικροβιολόγοι και οι οδοντίατροι.
o    Παρατείνεται η καταβολή της σύνταξης αναπηρίας για ένα εξάμηνο (για όσους κατά την προηγούμενη κρίση είχαν ποσοστό αναπηρίας πάνω από 67%) (άρθρο 65).
Προτείνω δε, στις περιπτώσεις που η απόφαση του ΚΕΠΑ καθυστερεί πέραν του εξαμήνου, να υπάρχει η δυνατότητα παράτασης στην καταβολή της σύνταξης, με Υπουργική Απόφαση.
Επίσης, ορίζονται τα σχετικά με την αμοιβή των ιατρών των υγειονομικών επιτροπών, των εισηγητών ιατρών των κατ’ οίκον περιστατικών καθώς και τον ιατρών των Μονάδων Υγείας ΕΟΠΥΥ, που συμμετέχουν στις υγειονομικές επιτροπές σε αντικατάσταση των ιατρών του Ειδικού Σώματος, και των γραμματειών των υγειονομικών επιτροπών (άρθρο 61). Ενώ με το άρθρο 62 ρυθμίζεται αναδρομικά το θέμα των αμοιβών των ιατρών και των γραμματειών των υγειονομικών επιτροπών, ανεξάρτητα από την έκδοση οριστικής γνωμάτευσης.
·         Άρθρα 68-70
Ρυθμίσεις ΟΓΑ
Προβλέπεται (άρθρο 68) η δυνατότητα χορήγησης σύνταξης από τον ΟΓΑ ακόμα και αν ο ασφαλισμένος οφείλει εισφορές που δεν ξεπερνούν τις 4.000 ευρώ. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική ρύθμιση που διευκολύνει τους μικροοφειλέτες αλλά παράλληλα δεν ζημιώνει και το Δημόσιο, το οποίο τελικά σταδιακά θα λάβει το ποσό το οποίο δικαιούται και που κατά πάσα πιθανότητα διαφορετικά δεν θα ελάμβανε ποτέ.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται η δυνατότητα χορήγησης της σύνταξης από τον ΟΓΑ, από την ημερομηνία που ορίζουν οι καταστατικές του διατάξεις, και στην περίπτωση που ο ασφαλισμένος οφείλει ασφαλιστικές εισφορές, εφόσον αυτές, κατά το χρόνο έκδοσης της απόφασης συνταξιοδότησης, δεν υπερβαίνουν τις τέσσερις χιλιάδες (4.000) Ευρώ. Το οφειλόμενο ποσό συμψηφίζεται ή παρακρατείται κάθε μήνα και μέχρι την εξόφλησή του, από το σύνολο των δικαιούμενων ποσών σύνταξης.
Με το άρθρο 70 προτείνεται η Ασφάλιση των εργατών γης σε μεγαλύτερη ασφαλιστική κατηγορία. Επειδή η επιλογή καταβολής εισφορών από τους εργάτες γης στην 1η ασφαλιστική κατηγορία είναι ιδιαίτερα χαμηλή σε σχέση με άλλες κατηγορίες ασφαλισμένων στον ΟΓΑ, όπως είναι οι απασχολούμενοι με αμοιβή σε αγροτικές εργασίες της πρωτογενούς αγροτικής δραστηριότητας κ.λ.π. που ασφαλίζονται στην 5η ασφαλιστική κατηγορία, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται διάφορες στρεβλώσεις, προτείνεται να οριστεί ως κατώτατη υποχρεωτική ασφαλιστική κατηγορία για τους εργάτες γης, η 3η κατηγορία της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 2458/1997.

·         Άρθρα 71-78
Με το άρθρο 74, ενισχύεται η φορολογική βάση καθώς διευρύνεται η χρήση του εργόσημου σε όσους παρέχουν υπηρεσίες καθαρισμού και φροντίδας κήπου σε κοινόχρηστους χώρων πολυκατοικιών (εφόσον δεν είναι υπάλληλοι ή μέλη εταιριών), σε εργάτες γης, σε διανομείς διαφημιστικών εντύπων, οι απασχολούμενοι στην προώθηση προϊόντων προσώπου και σώματος για λογαριασμό μιας ή περισσοτέρων επιχειρήσεων κατ’ οίκον ή σε άλλο χώρο και οι απασχολούμενοι στην προώθηση καταναλωτικών προϊόντων σε πολυκαταστήματα, καταστήματα τροφίμων και υπεραγορές. Επίσης, αυστηροποιούνται οι όροι χρήσης. Συγκεκριμένα, αυξάνεται το ποσοστό ασφαλιστικών εισφορών από 20% σε 30%, καταργείται ο διπλασιασμός των ημερών ασφάλισης που προκύπτουν από το εργόσημο και θεσπίζονται 25 ημέρες ασφάλισης ανά ημερολογιακό μήνα ή 300 ανά έτος (έναντι 30 ημερών ασφάλισης και 360 αντίστοιχα που ισχύει μέχρι σήμερα), προκειμένου η σχέση μεταξύ ασφαλιστικών εισφορών και καταβαλλόμενων παροχών να γίνει πιο αναλογική και να αποτραπεί η περαιτέρω οικονομική επιβάρυνση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Επίσης, οι ημέρες ασφάλισης που προκύπτουν κατά τα ανωτέρω ανάγονται στο μήνα εξαργύρωσης του εργοσήμου.
Τέλος με το άρθρο 76, παρατείνεται η ασφαλιστική κάλυψη (ιατροφαρμακευτική περίθαλψη) ανέργων μέχρι τις 28-2-2014. Η παράταση αυτή κρίθηκε επιβεβλημένη λόγω της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης, η οποία έχει οδηγήσει στην αύξηση της υποαπασχόλησης και της μακροχρόνιας ανεργίας. Επίσης, μειώνεται σε 50 από 100 ο αριθμός των ημερών ασφάλισης (είτε το προηγούμενο ημερολογιακό έτος είτε κατά το τελευταίο δεκαπεντάμηνο, χωρίς να υπολογίζονται οι ημέρες που πραγματοποιήθηκαν κατά το τελευταίο ημερολογιακό τρίμηνο του δεκαπεντάμηνου) που αποτελούν προϋπόθεση για την ασφαλιστική κάλυψη από τον ΕΟΠΥΥ για παροχές ασθενείας σε είδος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου