Τρίτη 26 Μαρτίου 2013

Ομιλία (β΄ανάγνωση στην Επιτροπή) στο νομοσχέδιο για τα ασφαλιστικά ταμεία



Τόσο από τη συζήτηση που ξεκίνησε την προηγούμενη βδομάδα, όσο και από τους ενδιαφερόμενους φορείς που κλήθηκαν να καταθέσουν τη γνώμη τους στην Επιτροπή, προκύπτει ότι το παρόν νομοσχέδιο, που έχει σπονδυλωτές διατάξεις, συγκεντρώνει θετικές εντυπώσεις.
Είναι εμφανής η προσπάθεια του Υπουργείου Εργασίας να προχωρήσει σε ρυθμίσεις που αντιμετωπίζουν παθογένειες ετών, να συμπληρώσει τυχόν κενά στην υφιστάμενη νομοθεσία και να χτίσει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο με στόχο την αντιμετώπιση και την αποτροπή παραβατικών συμπεριφορών.
Ο διάλογος που έγινε ήδη, οδήγησε στην αλλαγή ορισμένων βασικών διατάξεων, γεγονός που δείχνει ότι η Κυβέρνηση είναι ανοιχτή σε προτάσεις που στρέφονται προς
όφελος του κοινωνικού συνόλου και λειτουργούν προς την κατεύθυνση της ομαλούς εφαρμογής του παρόντος νομοσχεδίου.
Οι θετικές απόψεις των κομμάτων και των φορέων ως επί το πλείστον αφορούν το σύστημα Αριάδνη, το οποίο βάζει τέλος στην παραβατικότητα κατά την χορήγηση συντάξεων και κατά συνέπεια σε πρακτικές που έχουν ζημιώσει ανεπανόρθωτα τα ασφαλιστικά ταμεία και έχουν προκαλέσει ηθική βλάβη στην κοινωνία.
Το κράτος λοιπόν είναι παρόν, έχει πλέον τα όπλα και την αποφασιστικότητα να πολεμήσει προκειμένου να σταματήσει την αιματηρή διαρροή πόρων από τα ασφαλιστικά ταμεία.
Ο Υπουργός Εργασίας ήταν αποκαλυπτικός στα μέχρι τώρα στοιχεία που έχει παραθέσει καθώς, όπως ανέφερε 53.000 συντάξεις εκδίδοντο κατά παράβαση κάθε νομοθεσίας, προκαλώντας μεγάλο δημοσιονομικό κόστος στη χώρα. Σε τέτοιο μάλιστα βαθμό, που αν η προσπάθεια που γίνεται σήμερα είχε ξεκινήσει πριν μια δεκαετία, τα χρήματα που θα είχαν εξοικονομηθεί είναι ισοδύναμα με τα χρήματα που προκύπτουν από την περικοπή των συντάξεων, δηλαδή 5δις ευρώ.
Πέρα όμως από την οικονομική διάσταση, προκύπτει κι ένα μείζον ηθικό ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Όσοι τελικά αποδειχθεί ότι έπαιρναν σύνταξη κατά παράβαση της νομοθεσίας, θα πρέπει να κληθούν να επιστρέψουν στο ελληνικό κράτος τα χρήματα που ουσιαστικά καταχράστηκαν. Γιατί για κατάχρηση και απάτη σε βάρος του ελληνικού δημοσίου δηλαδή του ελληνικού λαού πρόκειται. Για παράδειγμα, αν κάποιος κ. Υπουργέ, ελάμβανε από το 1996 έως σήμερα τη σύνταξη του θανόντος πατρός του κι αν αυτή ήταν γύρω στα 1000 ευρώ, θα είχε εισπράξει πάνω από 200.000 ευρώ στο διάστημα αυτό, τα οποία ίσως θα είχε αξιοποιήσει φτιάχνοντας μια βίλα σε μια από τις παραλίες της Ηλείας. Η βίλα αυτή όμως σε ποιον ανήκει; Σε αυτόν που έκλεψε το ασφαλιστικό ταμείο ή στο ασφαλιστικό ταμείο του οποίου καταχράστηκε τα χρήματα;
Τίθεται λοιπόν το ζήτημα της αστικής ευθύνης για την εξαπάτηση των ασφαλιστικών ταμείων και την κατάχρηση των χρημάτων του ελληνικού λαού.
Και το ερώτημα είναι, θα κινηθούν εναντίον των παραβατών τα ασφαλιστικά ταμεία; Ποια η πρόθεση της ελληνικής Κυβέρνησης; Και επαναλαμβάνω ότι το ζήτημα είναι και ηθικό. Γιατί δεν είναι δυνατόν να περικόπτουμε αναπηρικές συντάξεις και πολυτεκνικά επιδόματα, όταν κάποιοι  εξακολουθούν κι απολαμβάνουν το αποτέλεσμα των έκνομων πράξεών τους.
Επίσης, ανάλογο θέμα τίθεται και για τους δημόσιους λειτουργούς που διευκόλυναν αυτούς τους 53.000 να λαμβάνουν παράτυπα τις συντάξεις.
Ωστόσο, πέρα από το γενικό πλαίσιο θα ήθελα να αναφερθώ σε κάποιες προτάσεις που αφορούν επί μέρους ζητήματα, τα οποία θα ήταν σκόπιμο να αντιμετωπιστούν στο παρόν νομοσχέδιο, το οποίο καλύπτει ένα ευρύτατο φάσμα αντικειμένων.
1.      Η Ανωτάτη Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΑΣΑμεΑ) προτείνει να κατατεθεί νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή μέσω της οποίας θα προστατευτεί αφενός το ήδη επιβαρυμένο σύστημα πιστοποίησης αναπηρίας όπως εφαρμόζεται από τα ΚΕΠΑ της χώρας και αφετέρου η απρόσκοπτη εφαρμογή προστατευτικών ρυθμίσεων που ισχύουν ήδη για τα άτομα με αναπηρία (π.χ. φοροαπαλλαγές, φοροελαφρύνσεις κ.λπ.) .
Είναι γεγονός πως χιλιάδες συμπολίτες μας βρίσκονται σε αναμονή της έκδοσης πιστοποίησης αναπηρίας από το ΚΕΠΑ, όπως κι εσείς κ. Υπουργέ έχε αναγνωρίσει. Αυτή τη στιγμή αναμένουν την εξέτασή τους από τις ΑΥΕ των ΚΕΠΑ 60.000 άτομα με αναπηρία εκ των οποίων ένα μεγάλο ποσοστό αναμένει τη χορήγηση ή την επαναχορήγηση της σύνταξης ή του επιδόματος του.
Σε σύντομο χρονικό διάστημα θα κληθούν οι φορολογούμενοι να καταθέσουν τις φορολογικές δηλώσεις του έτους 2012 και οι φορολογικές αρχές βάσει του πρόσφατου νόμου 4110/2013 θα απαιτήσουν από τα άτομα με αναπηρία να καταθέσουν Γνωματεύσεις ΚΕΠΑ. ή βάσει νέων συμπληρωματικών ρυθμίσεων Γνωμάτευση ΑΣΥΕ.
Για το λόγο αυτό η ΑΣΑμεΑ ζητεί:
α) Από κάθε δημόσια αρχή για τη χρήση οποιασδήποτε οικονομικής και κοινωνικής παροχής για άτομα με αναπηρία να γίνεται δεκτή γνωμάτευση αναπηρίας η οποία έχει εκδοθεί από την ΑΣΥΕ εφόσον είναι εφόρου ζωής ή δεν έχει λήξει η ισχύς της.
β) Οι φορολογικές αρχές κατά την κατάθεση των φορολογικών δηλώσεων των επόμενων ετών να κάνουν δεκτές εκτός των Γνωματεύσεων ΚΕΠΑ και των Γνωματεύσεων της ΑΣΥΕ και τις Γνωματεύσεις κάθε αρμόδιας υγειονομικής επιτροπής νομαρχίας ή ασφαλιστικού ταμείου εφόσον αυτές ισχύουν εφόρου ζωής ή δεν έχει λήξει η χρονική ισχύς τους.
γ) Οι τελωνειακές και φορολογικές αρχές να δέχονται και τις αποφάσεις των Υγειονομικών Επιτροπών όπως αυτές ορίζονταν με το άρθρο 16 του ν. 1798/1988 εφόσον δεν έχει λήξει η χρονική ισχύς τους προκειμένου τα άτομα με αναπηρία να κάνουν χρήση του δικαιώματος της ατελούς εισαγωγής επιβατικού αυτοκινήτου και της απαλλαγή των τελών κυκλοφορίας.
2.      Η Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδος προτείνει τα ποσά από τα πρόστιμα που επιβάλλονται στους εργαζόμενους ως πειθαρχικές ποινές να αποτελούν έσοδα του υπό σύσταση «Ενιαίου Λογαριασμού για την εφαρμογή Κοινωνικών Πολιτικών», σε συνέχεια του άρθρου 16, παρ. 3 του π.δ 229/1994, με τον οποίο τα εν λόγω ποσά αποδίδονταν στην Εργατική Εστία. Με αυτό τον τρόπο, ο Λογαριασμός θα ωφεληθεί ενός σημαντικού πόρου και θα αποφευχθεί η καταχρηστική άσκηση της πειθαρχικής εξουσίας εκ μέρους των εργοδοτικών επιχειρήσεων ΚΤΕΛ και ΚΤΕΛ Α.Ε, καθώς με το ισχύον έως σήμερα π.δ 246/2006 (αρ.17, παρ 3) προβλεπόταν ότι τα ποσά από πειθαρχικές ποινές αποτελούν έσοδα του οικείου ΚΤΕΛ.
3.      Άλλο ένα ζήτημα είναι η τροποποίηση του άρθρου 61 παρ. 8 του νόμου 3996/2011 ώστε να περιλαμβάνεται και η επικουρική σύνταξη. Συγκριμένα προτείνεται να διαμορφωθεί ως εξής: «Ο χρόνος που προστίθεται στο χρόνο ασφάλισης των Τομέων του κλάδου κύριας ασφάλισης του Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (Ε.Τ.Α.Α.), σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 612/1977 (Α΄ 164), όπως ισχύει, για τη συμπλήρωση των 35 ετών ασφάλισης, για τον υπολογισμό του ποσού της σύνταξης και της επικουρικής σύνταξης για τους από 1.1.1993 και εφεξής ασφαλισμένους που συνταξιοδοτούνται από τους ανωτέρω Τομείς ως ελεύθεροι επαγγελματίες, θεωρείται ότι διανύθηκε στην 1η ασφαλιστική κατηγορία».
4.      Από τις νέες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου προκύπτει πως η ΗΔΙΚΑ μετατρέπεται σε ρυθμιστικό παράγοντα για την επιτυχία των μεταρρυθμίσεων που προωθεί το Υπουργείο Εργασίας. Το βάρος που επωμίζονται οι εργαζόμενοι είναι σημαντικό, κι αυτό είναι κάτι που οι περισσότεροι συνάδελφοι από όλα τα κόμματα έχουν αναγνωρίσει. Όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο η  ΗΔΙΚΑ ΑΕ αναβαθμίζεται σε κεντρικό φορέα ηλεκτρονικής διασταύρωσης και ελέγχου του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας. Ήδη από την  21-12-2012 η Ελλάδα για πρώτη φορά  απέκτησε με ίδιες δυνάμεις των εργαζομένων της ΗΔΙΚΑ ΑΕ, και χωρίς να δαπανήσει ούτε ένα ευρώ, ηλεκτρονική ψηφιακή βάση συντάξεων και συνταξιούχων με έδρα την εταιρία αυτή. Κατά συνέπεια:
α) Δεν  θα αποστέλλονται πλέον ταχυδρομικά τα ετήσια εκκαθαριστικά των συντάξεων σε κανένα συνταξιούχο, καθώς τα σχετικά ποσά θα εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στην ηλεκτρονική δήλωση κάθε συνταξιούχου.  Έτσι μειώνεται σημαντικά το διοικητικό κόστος, εξοικονομούνται ανθρώπινοι πόροι, καταπολεμάται η γραφειοκρατία αλλά προκύπτει και ένα ιδιαίτερα σημαντικό όφελος από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής, που έχει διαπιστωθεί (από πρόσφατες ηλεκτρονικές διασταυρώσεις) σε εισοδήματα συνταξιούχων  ύψους 80 εκατ. Ευρώ.
β) Η ΗΔΙΚΑ ΑΕ στη βάση των  στοιχείων που θα λάβει από τους ΦΚΑ θα δημιουργήσει ηλεκτρονικό αρχείο με τα πλήρη στοιχεία των μη απογραφέντων, κατά τις απογραφές των ετών 2011, 2012 και 2013, συνταξιούχων και με ενέργειές της θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες αναστολή της καταβολής  των πάσης φύσεως οικονομικών παροχών και συντάξεων και αναστολής της δυνατότητας ηλεκτρονικής συνταγογράφησης. Επίσης, θα προβαίνει σε μηνιαίες διασταυρώσεις στοιχείων προκειμένου να αντιμετωπιστεί η παραβατικότητα.
γ) Με την τεχνική υποστήριξη της  ΗΔΙΚΑ δημιουργείται  Ενιαίο Ηλεκτρονικό Αρχείο Ακίνητης Περιουσίας όλων των φορέων εποπτείας του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, στοιχεία του οποίου θα δημοσιεύονται στο διαδίκτυο.
δ) Τέλος  η ΗΔΙΚΑ ΑΕ αποτελεί τον κύριο φορέα υλοποίησης κεντρικών δράσεων δημοσιονομικού εξορθολογισμού, που έχουν συνδεθεί με την επίτευξη μνημονιακών  στόχων, όπως επικαιροποιήθηκαν με  τον 4093/2012, ύψους άνω του 1,7 δισ. ετησίως,  όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση  και η  εφαρμογή της κλίμακας μειώσεων σε δικαιούχους περισσότερων της μίας συντάξεων.
Είναι παραπάνω λοιπόν από εμφανές πως χρειάζεται να υπάρξει ειδική μέριμνα για τη στήριξη των υπαλλήλων της ΗΔΙΚΑ, οι οποίοι αποτελούν παράδειγμα δημοσίων λειτουργών προς μίμηση λόγω του σημαντικού έργου που έχουν προσφέρει τα τελευταία χρόνια.  Στη νέα νοοτροπία που θέλουμε να καλλιεργήσουμε στο Δημόσιο είναι καλό όσοι προσφέρουν να αμοίβονται και υλικά και ηθικά και για το λόγο αυτό προτείνω να προστεθεί στο νομοσχέδιο οι παρακάτω ρύθμιση: «Στους εργαζόμενους της ΗΔΙΚΑ ΑΕ αποδίδεται κίνητρο δημοσιονομικής προσαρμογής εντός των ορίων που τίθενται στο άρθρο 46 Α  του Κανονισμού Εσωτερικής Λειτουργίας και Οργάνωσης της Εταιρίας αυτής και στο πλαίσιο της υλοποίησης της κεντρικής κυβερνητικής πολιτικής και της εκπλήρωσης των στόχων του μεσοπρόθεσμου προγράμματος και λοιπών δράσεων δημοσιονομικής εξοικονόμησης. Με  κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας καθορίζεται το ακριβές ύψος του κινήτρου αυτού και οι λοιπές λεπτομέρειες για τη χορήγηση του με την ρητή πρόβλεψη ότι η οικεία δαπάνη  καλύπτεται από τις εγκεκριμένες πιστώσεις του προϋπολογισμού της ΗΔΙΚΑ ΑΕ».
Κλείνοντας θέλω να επισημάνω, πως το παρόν νομοσχέδιο περιέχει διατάξεις οι οποίες εάν εφαρμοστούν θα προσφέρουν στο ελληνικό κράτος μεγάλο οικονομικό όφελος και θα αποτελέσουν ένα σημαντικό βήμα για την αποκατάσταση της τραυματισμένης σχέσης μεταξύ κράτους και πολιτών. Εναπόκειται στις υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας και στους αρμόδιους φορείς, των οποίων το έργο θωρακίζεται με τον καλύτερο τρόπο, να επιδείξουν τον δέοντα ζήλο ώστε όλα αυτά να μην μείνουν στα χαρτιά, αλλά να αποτελέσουν ένα σημαντικό βήμα στην αναγκαία, εκτός των άλλων και για την επιβίωση της χώρας, αναμόρφωση του δημοσίου τομέα.
Σας ευχαριστώ.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου